Формування чіткого мовлення
Правила мовлення
- Коли говориш, дивися в очі
співрозмовника. Це допоможе подолати збентеження.
- Стеж, щоб під час мовлення не було
емоційного напруження.
- Перед тим, як почати говорити,
подумай, що ти хочеш сказати.
- Перед мовленням вдихни,
потім починай говорити –плавно, на видиху.
- Повітря витрачай в основному на
голосні звуки. Виділяй наголошені голосні.
- Чітко вимовляй усі голосні звуки.
- Суворо дотримуйся пауз між реченнями.
- Довгі речення поділяй на смислові
частини по 3-4 слова; між ними пауза – і знову вдихни.
- Усі слова в реченні вимовляй злито,
як одне довге слово.
- Говори чітко, голосно, виразно.
Пам’ятка: перші заходи при появі у дитин
заїкання
Заїкання - це тяжке захворювання, проте його можна вилікувати.
Шановні батьки! Лікуйте дітей від заїкання. Виконуйте поради логопеда та
невролога.
Раджу вжити такі заходи при появі
заїкання:
- негайно відведіть дитину до
невропатолога і логопеда та точно
виконуйте їхні призначення.
- не привертайте увагу дитини до
особливостей її мовлення у зв’язку з появою у неї заїкання
- дитина не повинна чути слово
„заїкання” та знати його.
- створіть умови виняткового спокою для
дитини, переведіть її тимчасово на охоронний режим.
- не допускайте передражнювання дитини, не
давайте їй брати участь у збуджуючих та галасливих іграх.
- дорослі мають говорити не багато,
спокійно, неквапливо, неголосно,
повільно, плавно.
- рухи оточуючих повинні бути
спокійними, не рвучкими.
- не спонукайте дитину на розмову, на
розповідь будь-чого, не ставте зайвих запитань.
- не перевантажуйте дитину мовним
матеріалом. Не поправляйте її, якщо дитина заїкається, не примушуйте
повторювати сказане.
- не допускайте наслідування іншими
дітьми неплавного мовлення вашої дитини.
- дотримуйтеся точного режиму з денними
відпочинками.
- підхід до дитини має бути ласкавим,
рівним, спокійним, але в той же час вимогливим, однаковим зі сторони всіх
дорослих.
- дитину потрібно оберігати від сильних
вражень.
Пам’ятка для розвитку плавного мовлення
- виховуй у собі сміливість,
витримку і волю.
- не відступай від поставленої мети,
будь наполегливим у її досягненні. Вір у свої сили та можливості.
- вчися володіти собою і зберігати
спокій у будь-якій ситуації. Стримуй роздратованість, змагайся із вразливістю, схильністю до образ.
- закріплюй правильні мовленнєві
навички в повсякденному житті, не хвилюйся через можливі труднощі і
невдачі.
- чергуй працю з відпочинком, правильно
їх організовуй.
- завжди та всюди у розмові дотримуйся
правил мовлення.
- користуйся різними випадками, щоб
говорити.
- плануй свій день. Виділи певний час
для самостійної роботи над мовленням удома.
- якщо хочеш досягти успіху, працюй над
мовленням активно і систематично.
- не бійся можливих невдач. Пам’ятай,
що труднощі долаються поступово і наполегливо!
Робота з батьками.
Поради щодо режиму дня.
- Необхідно виділити спеціальні години
для відвідування логопедичних занять і постійний час для самостійної
домашньої роботи.
- Харчування дитини має бути
регулярним.
- Дитина повинна щодня ходити на
прогулянку.
- Важливим є сон: для учнів молодших
класів тривалість сну – 9-10 годин, для старшокласників -8-10 годин.
- Перегляд телепередач – не більше
однієї години в день. Не можна перевантажувати телепередачами дітей у
вихідні дні та на канікули.
- Під час проходження логопедичних
занять не рекомендуються ритмічні види спорту (футбол, боротьба),
пов’язані зі значним м’язовим
напруженням.
- У режим
дня необхідно ввести щоденну фізичну зарядку. Рекомендуються художня
гімнастика, плавання, лижі, тобто види спорту, які координують рухи й
нормалізують дихання. Проте дитина не повинна брати участь у змаганнях,
оскільки вони провокують нервове напруження.
- Не слід
перевантажувати дітей заняттями музикою, іноземною мовою тощо. Для
досягнення здорового, плавного мовлення необхідно відмовитися від будь-яких додаткових навантажень.
- Потрібно
ставитися до дитини доброзичливо, терпляче, не використовувати покарань,
не вживати термін „заїкання”.
- Необхідно
підтримувати віру дитини в успіх.
Немає коментарів:
Дописати коментар