середу, 7 лютого 2018 р.

В Канаді існують виїзні (на колесах) Інклюзивно-ресурсні центри... наскільки їх досвід іде вперед від нашого...а ми намагаємося лише наздогнати...


Інклюзивно-ресурсні центри: досвід Канади

Досвід описує ІННА ЛУЦЕНКО фахівець інституту спеціальної педагогіки НАПН України

Аналізуючи міжнародний досвід інклюзивної освіти, відразу хочу наголосити на існуванні істотних відмінностей в організації інклюзивного навчання країн із збереженою системою спеціальної освіти (наприклад, Чехія), і країн з оптимізованою мережею спеціальних закладів (США, Канада). Кожна із моделей має свої переваги і виклики, тому імплементація міжнародного досвіду має здійснюватися з урахуванням реформаційних процесів у вітчизняній системі освіти.


Із оптимізацією (понад 30 років тому) мережі спеціальних закладів в Канаді, розпочався процес запровадження інклюзивного навчання, внаслідок якого майже всі діти з особливими освітніми потребами навчаються за місцем свого проживання разом із однолітками. Безумовно для такого навчання створено усі відповідні умови. Це стало можливим завдяки перерозподілу ресурсів, зміні системи фінансування і т. ін. Зрозуміло, що це шлях в десятиліття і кожна країна його проходить по-своєму.
Сьогодні хотілося б написати про інше - про підтримку шкільної громади у питаннях запровадження інклюзивного навчання. На кожному семінарі, лекції я чую понад 15 років одне і те ж - "суспільство не готове!!!". А суспільство - це хто??!! Хто і як його має готувати?!! Можливо, ми вже врешті-решт зрозуміємо, що готовність суспільства розпочинається з одного маленького колективу класу, школи, однієї родини, з однієї історії успіху! Зверніть увагу, що у закладах освіти, які понад 10 років працюють з дітьми з особливими освітніми потребами не виникає проблеми опору батьків дітей з типовим розвитком! Вони пройшли цей шлях непорозуміння, неприйняття, а отже - опору, який є цілком природним для кожного! Для них сьогоднішніх інклюзія - це філософія СТАВЛЕННЯ, корпоративна культура і традиції, повсякденне життя закладу! 
Хто ж надає підтримку педагогам в умовах інклюзивного навчання? Як свідчить міжнародний досвід, таку підтримку надають фахівці інклюзивно-ресурсних центрів, які не лише проводять комплексне вивчення можливостей і потреб дитини, а забезпечують наставницьку допомогу шкільним командам фахівців, які здійснюють психолого-педагогічний супровід таким дітям безпосередньо у закладі освіти.
Інклюзивно-ресурсний центр м. Едмонтона (Канада) налічує 375 фахівців, які об’єднані у 8 професійних команд, кожна з яких має свого керівника підрозділу. За кожною із команд закріплено 25 шкіл, які вони супроводжують. Таким чином, послугами центру охоплено 203 державні школи. Окрім того, за кожною із команд закріплено близько 30 асистентів педагога, які структурно підпорядковуються центру. Склад команд: фахівець з читання, з англійської мови, з поведінки, логопед, асистент логопеда, психолог, асистенти педагогів, соціальний працівник, фахівець з питань роботи з батьками.
В самому центрі фахівці працюють 1 раз на тиждень, решту часу - безпосередньо у закладах освіти, оскільки за кожним із фахівців закріплені заклади, в яких вони надають наставницьку допомогу педагогам закладу та, за потреби, проводять корекційно-розвиткову роботу з дітьми. Обсяг такої допомоги, що надається працівниками центру визначає керівник підрозділу на основі вивчення потреб закладу.
Окрім того, фахівці мають так звані «командні дні», коли вони виїжджають підгрупою у навчальний заклад для участі у консиліумі, де розглядаються питання, які потребують колегіального вирішення. За потреби такі команди запрошуються при складанні індивідуальної програм розвитку дитини з особливими освітніми потребами.
Основне завдання у роботі з педагогами - навчання стратегіям, які допомагають вчити УСІХ дітей. Зокрема, стратегії, яка базується на сильних сторонах дитини. Проводиться навчання із тем "Універсальний дизайн завдань", "Як навчити дитину саморегуляції" та інші.
Окрім традиційного підвищення кваліфікації, педагоги закладів освіти м. Едмонтона мають упродовж календарного року 5 днів професійного розвитку. На запит адміністрації проводиться навчання для працівників усієї школи. Наприклад, з приходом в школу дитини з розладами аутистичного спектра, фахівцями центру проводиться навчання для всього педагогічного колективу щодо особливостей розвитку таких дітей, ефективної взаємодії з ними та організації освітнього процесу! Отже, в такий процес задіяно дві команди фахівців: зовнішньої (інклюзивно-ресурсного центру), та внутрішньої (шкільна команда фахівців), кожна з яких має своє функції і різні рівні взаємодії.
Для проведення працівниками центру «виїзних занять» існує використовується автомобіль-кабінет, який обладнаний необхідними меблями і приладдям.

Немає коментарів:

Дописати коментар