#Запитували_відповідаємо
Відповідно до ч. 7 ст.26 Закону України «Про повну загальну середню освіту» в освітньому процесі соціальні потреби учнів з особливими освітніми потребами забезпечуються асистентом учня – соціальним робітником, одним із батьків учня або уповноваженою ними особою. Асистент учня допускається до участі в освітньому процесі для виконання його функцій виключно за умови проходження спеціальної підготовки, що підтверджується відповідним документом. Умови допуску асистента учня до освітнього процесу для виконання його функцій та вимоги до нього визначаються центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки. Наказом МОН України від 17.11.2021 року №1236 затверджено Умови допуску асистента учня (дитини) до освітнього процесу для виконання його функцій та вимог до нього ( далі – Умови допуску).
Асистент учня (дитини) забезпечує в освітньому процесі соціальні та соціально-побутові потреби здобувача освіти з особливими освітніми потребами / надає соціальну послугу супроводу під час інклюзивного навчання в закладах освіти.
Асистентом учня (дитини) може бути один із батьків (інший законний представник) здобувача освіти, уповноважена ними особа або соціальний робітник, який надає соціальну послугу супроводу під час інклюзивного навчання.
4. Вимогами до асистента учня (дитини) є:
1) проходження спеціальної підготовки обсягом не менше 15 годин, яка має включати інформацію щодо дотримання правил охорони праці та безпеки життєдіяльності в закладі освіти, ознайомлення з правами та обов’язками учасників освітнього процесу в закладах освіти, що підтверджено документом про проходження підготовки (підвищення кваліфікації), виданим суб’єктом надання освітніх послуг з підвищення кваліфікації.
Підготовка соціальних робітників, які надають послугу супроводу під час інклюзивного навчання, проводиться на базі обласних, Київського міського центру соціальних служб за програмою, затвердженою наказом Міністерства соціальної політики України, та підтверджується документом про проходження такої підготовки;
2) проходження профілактичного медичного огляду;
3) дотримання правил внутрішнього розпорядку закладу освіти, правил охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, принципу конфіденційності стосовно стану здоров’я та іншої особистої інформації про учасників освітнього процесу.
Асистент учня (дитини):
невідкладно повідомляє керівника закладу освіти про факти булінгу (цькування), свідком якого він був особисто або інформацію про які отримав від інших осіб, вживає невідкладних заходів для припинення булінгу (цькування); поважає гідність, права, свободи і законні інтереси всіх учасників освітнього процесу;
дбає про фізичне і психічне здоров’я дитини з особливими освітніми потребами;
не допускає будь-які форми фізичного та психологічного насильства, приниження честі та гідності, дискримінації за будь-якою ознакою;
отримує інформацію про правила внутрішнього розпорядку закладу освіти, правила охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки закладу освіти, фізичне і психічне здоров’я дитини з особливими освітніми потребами, якщо воно впливає на забезпечення соціальних та соціально-побутових потреб здобувача освіти / надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання, про потребу проходження обов’язкового профілактичного медичного огляду відповідно до законодавства, невідвідування дитиною закладу освіти, зміну режиму дня дитини та зміну режиму роботи закладу освіти, розкладу занять/уроків, введення карантинних обмежень;
бере участь у роботі команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами та у тренінгах, семінарах та інших формах навчання, які здійснюються в закладі освіти з питань організації освітнього процесу;
своєчасно інформує відповідальних осіб про потреби учня (дитини), зокрема про потребу у придбанні необхідного дитині обладнання, тощо.
Асистенту учня (дитини) заборонено здійснювати пропаганду та агітацію відповідно до законодавством, вживати на території закладів освіти алкогольні напої, наркотичні засоби, інші шкідливі речовини, перешкоджати педагогічним працівникам у провадженні освітнього процесу та здійсненні педагогічної діяльності.Рішення про допуск асистента учня до участі в освітньому процесі приймає керівник закладу освіти на основі укладення відповідного договору між закладом освіти та асистентом учня за згодою батьків.
Відповідно до п.6 Умов допуску керівник закладу освіти видає наказ про допуск асистента учня (дитини) до освітнього процесу, знайомить його з правилами з охорони праці та Правилами внутрішнього трудового розпорядку.
Умовами допуску асистента учня (дитини) в освітньому процесі є:
1) письмова заява у довільній формі одного з батьків (іншого законного представника) дитини щодо допуску асистента учня (дитини) до участі в освітньому процесі (далі - заява);
3) наявність в закладі освіти висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, виданого інклюзивно-ресурсним центром, де зазначена потреба в асистенті учня (дитини) (супроводі під час інклюзивного навчання).
У випадку, якщо асистентом учня (дитини) є соціальний робітник, до заяви та договору додаються копії:
договору про надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання між надавачем соціальних послуг та одним з батьків (інших законних представників) отримувача соціальної послуги, який укладається на основі Типового договору про надання соціальних послуг, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 23 грудня 2020 року № 847 «Про затвердження Типового договору про надання соціальних послуг», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 лютого 2021 року за № 214/35836;
індивідуального плану надання соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання;
письмова згода одного з батьків (іншого законного представника) дитини на допуск асистента учня (дитини) до освітнього процесу.
Асистент учня (дитини) не має права втручатись в освітній процес, надавати будь-які рекомендації педагогічним працівникам закладу освіти.
Асистент учня не здійснює:
втручання в освітній процес;
виконання освітньої програми для досягнення учнями результатів
навчання;
надання освітніх послуг в закладі освіти;
надання рекомендацій педагогічним працівникам щодо організації
освітнього процесу;
9
розробку індивідуальних завдань і матеріалів для учнів із особливими
освітніми потребами;
виконання інших функцій педагогічних працівників
Оскільки асистент учня (дитини) не є штатним працівником закладу освіти, табель обліку його робочого часу в закладі освіти не заповнюється.
Тому вимоги соціальних служб, які здійснюють оплату соціальних послуг асистенту учня (дитини) щодо ведення табелів обліку робочого часу керівниками закладів освіти є безпідставними.
МОН України своїм листом від 31.08.2020 року довело до органів управління освіти, керівників закладів освіти інструктивно-методичні рекомендації щодо організації навчання осіб з особливими освітніми потребами у 2020-2021 навчальному році, в якому визначило обов’язки як асистента учителя, так і асистента учня.
Асистент учителя є педагогічним штатним працівникам закладу освіти на відміну від асистента учня (дитини), який надає в закладі освіти соціальні послуги відповідно п\п 16 ч.5 ст.16 Закону України « Про соціальні послуги».
Немає коментарів:
Дописати коментар